De historische datum
door Rabbi Shabtai Slawaticki
Op 18 april 5505 werd in Lozne (Wit Rusland) Reb Schneur Zalmen van Liadi geboren. Reeds in zijn prilste jeugd gaf hij blijk van buitengewoon verstand en begaafdheid.
Zijn vader koos voor hem de beste leraren om hem in de Torastudies in te begeleiden. Deze merkten vlug dat zij niet in staat waren om zijn leergierigheid te bevredigen en stuurden hem naar zijn vader terug. Zijn naam verwierf weldra vermaardheid.
Een paar jaar later besloot Schneur Zalmen naar de Maggid van Medzeritch, de plaatsvervanger van de Baal-Shem-Tow te gaan, de bekende leider van het chassidismus. De Maggid, die de bovennatuurlijke gaven van de jongen opmerkte, hield zich speciaal met hem bezig en dirigeerde zijn leerprogramma. Hij werd vlug een overtuigd chassid. Daarna werd hij de stichter van een nieuwe «Shita» nl. CHABAD. Wij moeten ons in dit artikel tot één detail van deze levensbeschouwing beperken.
De Baal-Shem-Tow stichtte het chassidisme, een nieuwe weg om G‑d te dienen. Reb Schneur Zalmen heeft gewezen hoe men deze weg kan begaan. Daarvoor heeft hij Chabad gesticht. Chabad zijn de initialen van Chochmah-Binah-Daas (wijsheid-inzicht-verstand). Om G‑d te dienen moet men zich moeite getroosten. Het verstand moet het gevoel beheersen, goede eigenschappen moeten geleid worden door het verstand. De mens mag zich niet tevreden stellen alleen met het dienen van zijn hart. Hij moet ook naar een logische en verstandelijke overtuiging van het geloof streven. Geloven zonder verstand beïnvloedt de mens niet, zoals de dief die zich in moeilijkheden bevindt en de politie vreest, zal hij ook G‑d om hulp bidden om gered te worden. Het geloof weerhoudt hem om te stelen.
Toen Schneur Zalmen na zijn verblijf in Medzeritch naar zijn schoonvader terugkeerde vroeg deze hem ironisch: "Wat heb je bij de Maggid geleerd?"
"Ik heb geleerd dat er een G‑d in de wereld is": was het antwoord. "Zo!" zei zijn schoonvader "Is dat alles?" En hij riep het dienstmeisje en vroeg haar: "Is er een G'd op de wereld?" "Ja, heel zeker!": antwoordde zij.
"Zie je", zei hij tot Schneur Zalman met zegevierende stem, "zij weet het zonder Maggid".
Daarop sprak Schneur Zalmen
"Zij zegt dat er een G‑d is en ik weet het!"
Om de mensen een beter begrip over de schepper te geven gaf Reb S.Z. een studie uit over Chabad. Het is zo geschreven dat niettegenstaande het een zeer diepzinnig werk is, het door iedereen kan worden begrepen.
Chassidisme is geen droge studie die het intellect van de mens verhoogt, maar het is een levendige studie, die het karakter van de mens verandert en die hem een manier van leven vol vreugde en inhoud aanwijst.
Daar waar het dagelijks leven geen diepere zin voor ons heeft, lijkt elke dag op de vorige. Men verdrinkt in de alledaagse bekrompenheid, zoals trots, jaloezie, gulzigheid, een leven zonder voldoening dat de mens aantrekt totdat hij helemaal verzwakt is en valt.
Het gebeurt echter ook dat een mens G‑d dient en naar zijn wetten leeft en zich van vele lusten onthoudt, maar het drukt op hem zoals een juk op zijn schouders. De studie van het chassidisme verleent hem een klaar beeld van Goddelijke goedheid, net zoals een mens de zon op middagtijd helder ziet. De persoon voelt dan bij elke stap in zijn leven het speciale toezicht van de schepper. De kleine bekrompen alledaagse dingen nemen niet meer zoveel plaats in. Hij staat er nu boven en krijgt smaak in de Mitsvoth - geboden -, omdat hij hun betekenis begint te begrijpen en goede eigenschappen verwerft door deze geboden na te leven.
De liefde van Reb S.Z. voor elke jood was spreekwoordelijk. Hij verliet zijn huis om de eenvoudige mensen op te zoeken. Hij vergeleek de gewone mensen met een waardevolle steen voordat hij geslepen wordt.
Zijn persoonlijkheid en manier van leven hadden een grote invloed op zijn omgeving.
Toch waren er mensen die hem niet begrepen en hem, zoals bij elke nieuwe weg, tegenwerkten. Zij zagen dat hij succes had en probeerden hem te dwarsbomen. Zij verraadden hem bij de Russische tsaar zeggend dat hij zich tegen het keizerrijk verzette. Op Soekot 5559 werd hij in Petersburg aangehouden. Hij liet zich rustig wegleiden. Hij wist dat hij de doodstraf kon krijgen. Op zijn gezicht was vastberadenheid en karaktersterkte te lezen. De staatslieden die zich met zijn proces bezig hielden, zagen dat ze met een groot mens te doen hadden, niet zoals de aanklagers hem hadden beschreven. Zo werd hij op 19 Kislev uit de gevangenis bevrijd.
Sindsdien werd zijn levensopvatting verspreid en de bevrijdingsdag werd een feestdag voor ons volk. De ketting van Chabad heeft zich tot heden voortgezet. De Rebbe woonde tot zijn overlijden in Brooklyn. Hij nam, net zoals zijn voorgangers, altijd de tijd voor elke persoon die zijn raad nodig had. Dagelijks stroomden brieven vanuit de hele werekd zijn bureau binnen.